Mikä on nettisivujen tarkoitus yrittäjälle?
Tätä kysymystä on hyvä pohtia kun alkaa suunnittelemaan yrityksen digitaalista strategiaa yleisesti. Lähes kaikki yritykset tarvitsevat omat nettisivut, mutta tässä on poikkeuksia. Ensin pitää miettiä ja ymmärtää mikä on nettisivujen ensisijainen tarkoitus. Yleisin vastaus on, että niiden on tarkoitus kertoa yrityksen toiminnasta ja toimia osana markkinointia. Tämä on tietenkin totta, mutta nettisivujen tärkein tehtävä on asiakashankinta.
Yritykset jotka eivät myy suoraan verkossa vaan esittelevät yrityksen ja sen tuottamat palvelut verkossa asiakkaille, käyttävät nettisivuja pääasiassa asiakashankintaan. Voit ajatella että yrityksen nettisivut ovat kuin yhteydenottolomake, jonka tarkoitus on että potentiaalinen asiakas joko ottaa yhteyttä suoraan tai jättää yhteystietonsa, jotta yritys voi myöhemmin kontaktoida asiakkaaseen. Yhteydenottolomake/tarjouspyyntö sekä uutiskirjeen tilaus ovat yleisimmät tavat saada potentiaalisen asiakkaan yhteystiedot.
Asiakashankinta on myös hyvä mittari digitaalisen strategian toimivuuden mittaamisessa. Sitä voidaan käyttää mittarina myös silloin jos tehdään maksullista mainontaa verkossa. Esimerkiksi Google- tai Facebook-mainontaa, jossa yrityksen verkkosivuille ohjataan kävijöitä mainoksesta.
Mitä asiakkaat hakevat?
Asiakkaat etsivät yritysten nettisivuilta yleensä vastauksia kysymyksiinsä. He hakevat tietoa palvelutarjonnasta tai palvelusta ennenkuin ovat valmiita ottamaan yhteyttä. Nettisivujen on tarkoitus esitellä yrittäjä/yritys oman alansa asiantuntijana, joka on valmis ja pätevä auttamaan asiakasta. Joskus on hyvä tarjota asiakkaalle koulutuksellista materiaalia esimerkiksi blogikirjoituksen muodossa, jossa ohjeistetaan kuinka tehdä tai toteuttaa jokin tietty asia. Tällöin asiakas saa kaipaamaansa tietoa ja lähestyy helpommin yritystä. Tästä syystä Nettivillen Perus nettisivupakettiin on valittavissa myös blogi-osio.
Nettivilleltä voit helposti hankkia yrityksellesi täydelliset nettisivut
Millaiset ovat laadukkaat nettisivut?
Käydään läpi mitä asioita on hyvä huomoida yrityksen verkkosivujen suunnittelussa ja rakentamisessa.
Nykyisin nettisivut voidaan rakentaa useilla helppokäyttöisillä työkaluilla, kuten Wix ja WordPress. Nämä työkalut ovat helppokäyttöisiä ja lähes kuka tahansa kykenee rakentamaan yksinkertaiset verkkosivut yritykselleen. Kuitenkin laadukkaiden ja käyttäjäystävällisten nettisivujen rakentaminen vaatii usein huomattavasti aikaa ja ymmärrystä. Ammattilainen auttaa löytämään yrityksellesi sopivan ilmeen, joka tukee yrityksen brändiä ja viestintää. Lisäksi sivujen ylläpito ja päivittäminen ottaa oman aikansa vuodessa, joten sivujen ylläpidosta ja päivittämisestä on hyvä myös konsultoida ammattilaista.
Hakukone optimointi osa verkkosivun laadukkuutta
Laadukkaat nettisivut ovat aina hakukoneoptimoidut. Sivuston rakentaminen niin, että ne sijoittuvat hyvin hakukoneissa vaatii perehtymistä aiheeseen. Kuten useimmat tietävät, hakusanat ja sivuston sisältö ovat tärkeitä, mutta ehkä vieläkin tärkeämpää on tänäpäivänä sivuston nopeus. Jos halutaan sijoittua korkealle kilpailussa hakukonenäkyvyydessä, tulee sivusto rakentaa niin, että se latautuu nopeasti. Jos sivuston aukeamiseen menee 5-6 sekuntia tai sen yli, ei potentiaalisten asiakkaiden kärsivällisyys riitä odottamiseen. Hakukoneet suosivat käyttäjäystävällisiä nettisivuja ja hitaasti avautuvat sivut eivät sijoitu välttämättä niin korkealle hakutuloksissa. Kuvien koko ja editointi vaikuttavat nettisivun latausaikaan. Lisäksi sivujen avautumiseen vaikuttaa muunmuassa palvelimien sijainti, niiden nopeus ja palvelintilan välimuistin hyödyntäminen.
Tekninen hakukoneoptiomointi vaatii enemmän perehtymistä ja siinä ammattilaisen käyttäminen on usein yritykselle eduksi.
SSL-suojaus
SSL-suojaus mahdollistaa suojatun https-yhteyden käyttämisen verkkosivulla. Suojattu yhteys parantaa sivuston käyttäjien tietoturvaa sekä antaa käyttäjälle luotettavan kuvan sivustosta. Hakukoneet suosivat myös nettisivuja, jotka ovat asianmukaisesti suojattuja.
Miksi tilata nettisivut Nettivilleltä
Toteutamme laadukkaat nettisivut yrityksesi omalla visuaalisella ilmeellä. Saat helposti käyttäjäystävälliset nettisivut, jotka on optimoitu niin mobiiliin, tablettiin kuin tietokoneelle. Visuaalisesti näyttävät ja kaikilla laitteilla toimivat nettisivut takaavat parhaan ensivaikutelman yrityksellesi.
Alkaen paketin sisältö:
- Paketin laajuus: etusivu + 4 muuta sivua
- WordPress sisällönhallintajärjestelmä
- Sivuston kevyt tekninen hakukoneoptiointi (kuvien editointi, sivujen metakuvaukset ja sisällön nimeäminen)
- SSL-suojaus
- Video-ohje sivuston tekstien muokkaukseen sekä blogin ja gallerian käyttämiseen
- Google-maps
- Yhteydenottolomake
- Kävijäseuranta
- Uutiset/blogi
- Kuvagalleria
Katso koko sisältö ja tarkemmat tiedot tästä.
Huom. asiakas luo/kirjoittaa sivuston sisällön itse. Me autamme vain lopullisessa muotoilussa hakukoneoptimointia varten.
Mikä on WordPress?
WordPress on sisällönhallintajärjestelmä, jota käytetään lähes 40% maailman verkkosivuista. WordPressin suosio perustuu sen helppokäyttöisyyteen, vapaaseen lähdekoodiin, sivuston muotoilumahdollisuuksiin sekä sivuston skaalautuvuuteen. WordPress-sivusto voidaan helposti laajentaa esimerkiksi verkkokaupaksi tai varauskalenteriksi sekä myynti- tai esittelykanavaksi muunmuassa kiinteistövälittäjälle.
Kuinka kauan nettisivujen tekeminen kestää?
Tyypillisesti sivuston suunnittelu ja toteutus vie n. 2-4 viikkoa. Tässä on hyvä huomioida, että asiakas laatii itse omat tekstisisältönsä eli aikataulu vaihtelee sen mukaan ovatko sisällöt asiakkaalla valmiina vai tuottaako hän niitä nettisivujen luonnin aikana.
Mikä on verkkotunnus?
Verkkotunnus eli tutummin domain on osoite internetissä. Suomessa yleisimmin käytetään .fi tai .com päätteitä. Verkkotunnuksen valinta on ensimmäinen konkreettinen vaihe nettisivujen rakentamisessa. Yleisimmin käytetty domain on yrityksen nimi. Verkkotunnusta valitessa on hyvä kuitenkin miettiä sen pituutta ja sitä voiko siihen liittää keskeisimmän avainsanan esimerkiksi toimialayrityksennimi.fi. Tämä domain on toisaalta pitkä kirjoittaa kun haetaan suoraan kyseistä yritystä, mutta se voi auttaa uusien asiakkaiden hankinnassa hakukoneissa.
Mikä on palvelintila?
Palvelintila tarkoittaa palvelintietokonetta tai ohjelmistoa, joka jakaa verkkosivuja http-protokollalla asiakasohjelmille ja koneille. Verkkosivut asennetaan palvelintilan tarjoajalta vuokratulle palvelimelle tai osalle palvelinta. Nettisivuja varten palvelintilan tarjoajia on useita. Yleisesti kannattaa valita palvelintilan tarjoajaksi sellainen, jolla on palvelimet lähellä asiakkaita. Samassa palvelintilassa on usein myös mahdollista pitää yrityksen sähköposti tilejä. Verkkotunnus eli domain liitetään verkkosivuun palvelintilassa, mutta verkkotunnus voidaan ostaa myös muualta kuin palvelintilan tarjoajalta.
Ville Eerikäinen